לשבת בשקט בשקלים

המשבר במערכת הפיננסית העולמית, וכתוצאה ממנו בכל הבורסות בעולם, אינו זמני ואינו בר חלוף בטווח הקרוב. להיפך, סביר להניח שבתקופה הקרובה הוא רק יילך ויחריף. אז מה עושים? יושבים בשקט, בבונקר ששמו השקעה בשקלים, ומחכים עד שהסערה תחלוף.

כהי”ג. זו לא מילה, וגם בתור ראשי טובות, זה לא נשמע טוב. אבל כדאי מאוד לכל מי שיש לו נגיעה כלשהי למערכת הפיננסית המוקמית והעולמית – מהחוסך הצנוע ביותר ועד למנהלי הבנקים וחברות הביטוח הגדולים ביותר בעולם – לקלוט את המונח ולשנן אותו עשר פעמים ביום.

כל הזמן יותר גרוע – כהי”ג. זה כל מה שצריך להבין לגבי מה שקורה ומה שצפוי, הן בשווקים והן במשקים. בשבועיים האחרונים קלטה המערכת העולמית

שהמשבר שכולם העמידו פנים שהוא מוגבל לארה”ב – וגם שם רק לנישה קטנה של כלל המשק – בעצם מקיף את כל העולם. כמו מגפה מתפשטת, נרשמו קורבנות יום אחר יום בין הבנקים, קרנות ההשקעה ומוסדות פיננסיים אחרים, מגרמניה ועד אוסטרליה, מיפן ועד הולנד – וכמובן בארה”ב עצמה. אין יום שעובר ללא הודעות על הפסדים, על מוסד מתנדנד או מתמוטט, או על נתונים כלכליים המאותתים שהמצב גרוע ממה שחשבו קודם.

המפלצת שבנו חכמי וול סטריט

על רקע זה, קל להבין מדוע ואיך נעלם לגמרי האמון – ובלי אמון אין שוק. כולם מבינים שהפגזים באוויר, אבל איש אינו ידוע היכן ינחת הפגז הבא – והפחד הנובע ממצב זה משתק את המערכת. ניתן להסביר את כל התופעות הנוכחיות על ידי שימוש בעגה מקצועית ומונחים מרשימים, אבל האמת הבסיסית היא כה פשוטה וכה אכזרית, שכל סוחר בכל באסטה בכל שוק במזרח התיכון מבין מיד מה קורה ומדוע.

היה שוק גדול, שהצטרפו אליו יותר ויותר צרכנים ובמקביל נפתחו יותר ויותר באסטות. את כל הסחורה מכרו הסוחרים גם ללקוחות אבל גם בינם לבינם, ‘בהקפה’ – כלומר, באשראי. עכשיו מסתבר שיש כאלה שלא יכולים לפרוע. אבל מי חייב למי, וכמה? את זה איש אינו יודע, מפני שהסוחרים הגדולים דאגו ליצור מערך כה מסובך של הנהלת חשבונות, עד שאף אחד כבר לא יכול לעקוב ולדעת את כמות החובות, למי הם שייכים ומי יושב עליהם עכשיו.

הדימוי לשוק במזרח התיכון הוא בעצם עלבון לבעלי הבאסטות, מפני שהללו לא היו מסוגלים, גם אם היו רוצים, לברוא מפלצת כה מסוכנת כפי שעשו החכמים המדופלמים בוול סטרייט. אבל עכשיו התהפכו היוצרות, והחכמים נפלו לתוך הבור שכרו בעצמם. המכשירים המתוכמים אינם מתפקדים עוד – יותר גרוע, הם מתפקדים בצורה הפוכה ממה שהיו צריכים לפעול – ולכן המערכות קורסות. סוף-סוף הגיעה שעתם של ה’פרימיטיביים’, ובראשם המשקיע האגדי וורן באפט, היושב על 50 מיליארד דולר במזומן ומתלונן מזה שנים שבגלל הטירוף הכללי בשווקים הוא אינו מוצא סחורה טובה במחיר סביר (מלבד חברת ישקר הישראלית…). באפט הזהיר לאורך השנים כי “כלי הנשק להשמדה המונית פיננסית”, כפי שנהג לכנות את המכשירים החדשים, הם גולם שיקום על יוצרם — והוא אכן צדק.

יבואו גם עליות, אבל אל תתפתו

מהן המסקנות המעשיות שניתן להפיק מהתפתחות המשבר עד עכשיו?

א. כהי”ג. כל הזמן נהיה יותר גרוע, כפי שהפרימיטיביים הזהירו – בעוד שדברי ההרגעה המושמעים השכם והערב על ידי המתוחכמים מתבררים שוב ושוב כחסרי יסוד. כל עוד אין עדות ברורה ומוצקה שההתדרדרות נבלמה, יש להניח שהמצב יילך ויחמיר. להנחה הזאת יש נימוקים תיאורטיים רבים, שאין כאן המקום לפרטם, אבל היא הפכה למציאות בשטח, איתה לא ניתן להתווכח כלל.

ב. גם במצב משברי, לא ייתכן שכל יום יהיה יותר גרוע מקודמו, וכל שבוע יותר גרוע מהשבוע שחלף. מדי פעם יהיו תקופות רגיעה, ליום, כמה ימים או אפילו כמה שבועות – שהרי המשבר הזה, שכבר נמצא בחודש השלישי לחייו, צפוי להימשך לא מעט זמן. תקופות ההקלה האלה מציבות את הסכנה הגדולה ביותר למשקיע, מסיבה ברורה: כל עוד הפגזים נופלים, אדם שפוי נשאר במקלט. אבל ברגע שיש הפסקה, קיימת נטייה חזקה ומובנת לצאת מהבונקר. בהקשר של השווקים, כל פעם שהירידות יפסיקו, מיד תתכנס מקהלת המרגיעים כדי לשדל אנשים לחזור לשווקים ולרכוש מניות, אג”ח, קרנות נאמנות וכדומה. הכרחי לעמוד בפני הפיתוי ולא לעשות שום דבר. ההפסקות האלה יתבררו כזמניות וכל עלייה שתירשם בהן לא תחזיק מעמד.

המשימה עכשיו – לא להפסיד

ג. כל עוד המשבר משתולל, הסיכוי להפסיד יישאר הרבה יותר גדול מאשר הסיכוי להרוויח. לכן יש להתמקד במשימה המרכזית שהיא לא להפסיד. ביצוע המשימה היא בעיקר אתגר פסיכולוגי – לא להתפתות לשום הרפתקה, בשום אופן. במקום זאת, יש לשבת בשקט בשקלים, בפקדון בנקאי או במק”מ או בקרן נאמנות המשקיעה רק בנכסים שקליים לטווח קצר. ואם מישהו ילגלג על המרובעות הזאת, תשאלו אותו כמה הרוויח מהתחכום שלו בשלושת החודשים האחרונים.

הבשורה הטובה הגדולה של השבוע האחרון היא שהשקל מתנהג בצורה נפלאה, ועולה מול כמעט כל המטבעות בעולם. לכן, בשונה מכל המשברים בעבר, אין צורך לברוח מהשקל לדולר או למטבעות אחרים. אפשר ורצוי לשבת בשקט בשקלים ולעקוב אחרי מעלליה של הסערה העצומה המשתוללת מחוץ לבונקר. בסוף גם היא תחלוף ותישמע צפירת הרגעה אמיתית – אבל זה לא צפוי בקרוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *