המהפך השקט וההרסני

הטוב, הרע והמכוער

המהפך השקט וההרסני

 

העולם המערבי, על מנהיגיו הפוליטיים והכלכליים, נוטה להתנתק באוגוסט. שאר העולם ממשיך לתפקד, וכך גם המערכות השונות בתוך המדינות המערביות, חלקן בקצב נמוך בהרבה מהמקובל, אחרות בקצב הרגיל, ויש גם כאלה – והם אינן כה נדירות – הפועלות בקצב גבוה למרות שלוח השנה הגיע לאוגוסט. אבל גם כאשר מתרחשים דברים חשובים באוגוסט, התגובות נוטות להיות איטיות, ישנוניות, ולפעמים אין בכלל תגובה מהותית גם להתפתחות מהותית ביותר.

ב-2013, אוגוסט החליט לספק שלל התפתחויות, ביניהן כמה שהן סופרדרמטיות, כגון מאבקי השליטה במצרים וההתדרדרות הנמשכת במצב האקולוגיבטיחותיבריאותי באתר תחנות הכוח הגרעיניות בפוקושימה ביפן – המקום שבו התרחש האסון הגרעיני במרס 2011. בעוד שהאירועים במצרים זוכים לכיסוי רחב ביותר, שבזכותו הם מצליחים לחלץ תגובות מגומגמות מהמעצמותהמערביות, הנושא השני זוכה לכיסוי דל. מעטה ההכחשה וההשתקה של ממשלת יפן (וכנראה גם אחרות) מתפורר לאיטו, וחומרת המצב ועוצמת האיום מהאתר הרעיל והמרעיל נחשפת בהדרגה – אבל במינון תקשורתי נמוך, לא בעמודים הראשיים, ובכלל כאילו מדובר בירח קטן של כוכב הלכת שבתאי, ולא במשהו שיכול לפגוע בכל האנשים המצטופפים על כדור הארץ. כאשר רואים את הבלאגן שנגרם כאן מחיסון נגד איום של מחלה מסויימת, קל להבין איך ייראה העולם כאשר ההמונים יתפסו את פוטנציאל החולי, המוות וההרס שנפלט ללא הרף מאתר פוקושימה.

סוג אחר של התרחשות מתפתח בשקט במערכת הפיננסית העולמית. במקרה הזה, אין הסתרה או הכחשה, והנתונים מוזרמים בדרך המקובלת, אבל משום מה – ההסבר המתבקש הוא תופעת אוגוסט‘ – משמעותה האדירה של התפתחות זו איננה זוכה להתייחסות גדולה או רחבה. כרגיל, התקשורת הפיננסית מקדישה את תשומת הלב העיקרית שלה לשוקי המניות, שבהם ניכרת נימה של חולשה בשבועשבועיים האחרונים, אפילו באירופה ובארהב. תשומת לב הולכת וגדלה מופנית למשבר המתפתח בהודו, שם המטבע צולל לרמות שפל חסרות תקדים והממשלה נאלצת להפעיל צעדי חירום, כגון הגבלות על תנועות הון, ועוד.

בינתיים, ברקע, בשקט ובעקביות, מחירי האגח יורדים והתשואות עולות. הדברים אמורים בראש וראשונה ביחס לאגח של ממשלת ארהב, לתקופות פירעון של חמש שנים ומעלה. ואם יש נתון אחד שיש לעקוב עחריו כדי לגזור ממנו את מצבה של המערכת הפיננסית העולמית, הרי שזהו ללא ספק התשואה על אגח ל-10 שנים של ממשלת ארהב.

נתון זה, כלומר תשואה זו, הגיעה לשפל היסטורי בשנה שעבר, ברמה של 1.39%. זו תשואה הנמוכה משיעור האינפלציה הממוצעת בארהב, כלומר מי שרכש אז את האגח הבטיח לעצמו תשואה שלילית ריאלית ל-10 השנים הבאות.

אבל הפסד ארוךטווח זה מתברר עכשיו כקטן ומשני לעומת ההפסד המהיר והמשמעותי שאותו משקיע ספג בגלל ירידת מחיר האגח ועליית התשואה שלה בשנה האחרונה. רמת התשואה זינקה ואתמול אף הגיעה במשך היום אל מעבר ל-2.90%, כלומר היא יותר מאשר הוכפלה לעומת השפל וחזרה לרמות שנצפו לאחרונה בראשית 2011. מרבית העלייה הזאת בתשואות התרחשה דווקא לאחר שהפדרל ריזרב הודיע על הרחבת מדיניות רכישת האגח בנובמבר אשתקד, למרות שמדיניות זו אמורה לגרום להמשך הירידה בתשואות, ולכל הפחות למנוע עלייתן.

 

אולם למרות שהשפל המוחלט בתשואות והשיא במחירים נרשמו ביוני אשתקד, ולאחר מכן התשואות טיפסו לרמה סביב 2%, הן חזרו וירדו לרמה של קרוב ל-1.6% בתחילת מאי השנה – ומשם התרחש הזינוק העצום. כלומר, חלק הארי של העליה, ודווקא החלק החד והמהיר שלה, התרחש בחודשים האחרונים, כאשר השווקים השתכנעו שהפד מתכוון להודיע על צמצום של רכישותיו, אולי כבר בספטמבר הקרוב.

עד כאן העובדות מהשטח, אך חשיבותן נעוצה בחשיבותהעל של מערך התשואות על אגח ממשלת ארהב בכלל, ושל האגח ל-10 שנים בפרט. המון שיעורי ריבית מסביב לעולם, בשוקי האגח (רק דוגמה אחת – הספראדבין התשואות על אגח של ממשלת ישראל לאלה של ממשלת ארהב), בשוק החוב הבנקאי וגם בשוק העצום של נגזרים על ריביות ועל נגזריניגזרים – כל אלה מושפעים ישירות או בעקיפין מהאגח ל-10 שנים, ו/או זו ל-30 שנה.

עליית התשואות כבר גרמה לתגובות רבות בכל מיני שווקים, אותן קל מאוד למדוד, כגון צניחה דרמטית בביקוש למשכנתאות בארהב, מפני שמערך הריביות על משכנתאות נגזר מהתשואות על אגח ממשלתי. מאוד סביר, אך לא ניתן להוכחה חדמשמעית, שהיציאה המסיבית של כספים מהמשקים המתפתחים, שהתרחשה בחודשים האחרונים וצוברת תאוצה לאחרונה (ואחראית להחרפת המשבר בהודו, אך לא ליצירתו), הינה גם כן תוצאתלוואי ישירה של עליית התשואות על אגח ממשלתי. כך גם הנפילות במחירי המתכות היקרות, ועוד ועוד.

סיכומו (ביניים) של דבר: מתרחש שינוי אדיר במערך הפיננסי העולמי, שמשמעותו כולה שלילית, ושיביא לצמצום ההשקעות, ההלוואות, הצריכה, הצמיחה, וכווכו‘. הוא מתפתח יום אחר יום במשך חודשים, אבל רק עכשיו מושך תשומת לב משמעותית.

דווקא משום כך, ובגלל הצורך לקטוע באיבה את הפניקה המתחילה להתפשט, סביר להניח שהמהלך המתואר לעיל מיצה את עצמו ויחול תיקון ברמת התשואות, בכיוון מטה. אבל זהו מהלך טכני וטקטי. חל מהפך עולמי, שיש להכיר בו, להפנימו ולעכל את משמעותו המלאה והמאוד לא מרנינה. על כמה מהמשמעויות אנסה להרחיב את הדיבור בפוסטים הבאים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *