לא היה כלום (בשווקים). האמנם?

נפל דבר השבוע בשווקי המניות — ולא רק המחירים. קונספציה ואסטרטגיית השקעה קרסה, ושוב הוכח שמכשירים מתוחכמים הם גם מסוכנים מאוד. אבל זו לא הסיבה היחידה, ובוודאי לא העיקרית, לפקפק בקולות ההרגעה.

 

“חזית אחידה בשוק: זה רק מימוש קצר ומהיר – וזה עובר”.

כותרת זו, בדיווח של אחד העיתונים הישראלים על השבוע הסוער שעבר על השווקים הפיננסים העולמיים, משקפת נאמנה את הגישה השלטת אצל רובם המכריע של מנהלי הכספים המקצועיים בתל אביב, כמו בניו יורק ובשאר המרכזים הפיננסיים.

בתור תחזית היא בהחלט אפשרית, ובתור שכזאת היא לגיטימית. אבל האחידות של החזית מסגירה את מהותה, מניעיה ומגמותיה. מהותה היא משאלת לב — היא מבטאת מה שמנהלי הכספים מתפללים שיקרה ומקווים בכל ליבם שיתברר כנכון. מניעיה הם מובנים מאליהם, ואין צורך להרחיב את הדיבור. מגמותיה של החזית האחידה היא למנוע פאניקה ולהחזיר את האמון — קודם כל בליבם של המקצוענים עצמם, ובהמשך וכתוצאה, בליבם של לקוחותיהם המשקיעים.

אפשר, בקלות רבה, לכתוב שני ניתוחים מלומדים ומשכנעים.  הראשון יציג את כל הנימוקים בעד הטענה שאומרת בפשטות “לא יהיה כלום, כי לא היה כלום”. סיכום זה מצלצל היטב בישראל, מסיבות ידועות, בעוד שבארה”ב הסיכום המקביל ישתמש בציטוט המפורסם מ’האקדח מת מצחוק’: “להתקדם, להתקדם, אין כאן מה לראות…”
( https://www.youtube.com/watch?v=5NNOrp_83RU ).

הניתוח השני, הלעומתי, יציג את כל הנימוקים בעד הטענה שאומרת שקרה משהו משמעותי; משהו שככל הנראה מסמן את סוף הגאות הגדולה בשווקי המניות — בוודאי של התקופה שהתחילה בליל הניצחון של טראמפ בבחירות 2016, ואולי אף של התקופה הארוכה הרבה יותר שהתחילה בשפל של מרס 2009.

מטרת הגישה הראשונה היא, כאמור, לשכנע את המשקיעים שכדאי להישאר מושקעים בשוק המניות, מפני שהסיכוי להרוויח עדיין גבוה ואין להיבהל מזעזוע חולף. מטרת הגישה השנייה היא להזהיר את המשקיעים: ראיתם באיזו מהירות מתחוללת שינוי ובאיזו עוצמה מתבצעת ירידה משמעותית. האם הסיכוי לעוד רווחים, לאחר גאות כה גדולה וממושכת, שווה את הסיכון — שנחשף סוף-סוף ושאי-אפשר להתכחש לו עוד?

כותב זה היה ונשאר בדעה שהסיכון גדול בהרבה מהסיכוי. אבל במקום להציג את כל הנימוקים הרבים התומכים בדעה זו, במיוחד לאחר גל הירידות האחרון, ניתן להסתפק בשלוש הערות קצרות — והשאר, כפי שהלל הזקן אמר לאיש שרצה ללמוד את כל התורה על רגל אחת, לך תשלים לבד.

ההערה הראשונה היא שהטענה ש”לא היה כלום” היא שקרית בעליל. ביום שני השבוע קרסה קונספציה השקעתית שגויה ומטעה. למזלי, אין צורך להסביר במה מדובר מפני שאורי טל טנא כבר הציג הסבר קצר וקולע של מה שקרה ביום שני ולמה זה קרה, בכתבה מצוינת המופיעה בכלכליסט היום (8.2).

אמנם נכון, זה מסובך ומאוד טכני, אבל כל מי שמשקיע בשווקים צריך להשקיע בקריאת הכתבה  — ומי שלא יבין אותה (הרוב המכריע של הקוראים) יבין לפחות שהוא לא מבין איפה הוא נמצא ומה קורה שם, שזו הבנה חשובה מאוד כשלעצמה.

מה שהכתבה מסבירה היא זאת: בשנים האחרונות הומצא, פותח ושוכלל עוד סוג של “נשק להשמדה המונית פיננסית” (תודה לווארן באפט על המונח הנכון והקולע). איך זה עבד אינו חשוב בכלל, רק את העובדה ששוב, בדומה לכל סיבוב קודם של גאות, רבים — כולל מקצוענים וחכמים — התפתו להשתמש בנשק והרוויחו יפה, עד שיום אחד הוא התפוצץ וחיסל את כל כספם.

אבל, כפי שהכתבה מציינת, חיסול זה היה של מיליארדים בודדים בלבד של דולרים. במונחי השוק הכולל, זהו סכום זניח. חשיבות האירוע הוא בכך שהוא מסמן תפנית בהשתוללות הספקולטיבית ותחילתו של נסיגה — מאולצת, במקרים רבים — מהשימוש במכשירים המסוכנים. אבל נסיגה כזאת אף פעם לא מתנהלת בצורה מסודרת, ולכן יש לצפות לסבבים נוספים של התפוצצויות של נשקים אחרים, חלקם בהיקף גדול בהרבה.

אך כל זה נשאר בשוליים הספקולטיביים של שוק המניות, שהוא בעצמו שוק ספקולטיבי. אם — כאשר — הנסיגה מהאסטרטגיה שקרסה השבוע, של ניצול מסיבי של מכשירים המבוססים על מכירת תנודתיות, תתפשט לשוק האג”ח, אזי יירשמו ירידות גדולות במחירי האג”ח, כפי שנרשמו השבוע בשוק המניות.

אולם, שוק האג”ח כבר נמצא בירידה, והתשואות בו עולות, כפי שנדון בכתבה הקודמת שלי. שוק האג”ח הוא הרבה יותר גדול והרבה יותר חשוב משוק המניות, מפני שהוא משליך הישר על הפעילות הכלכלית הריאלית. השבוע, למרות שבדרך כלל ירידות בשוקי המניות גורמות לבריחה לחוף המבטחים של האג”ח, ההשפעה הייתה חולפת ומחירי האג”ח שבו וירדו — כלומר, הם הצביעו על חולשה בסיסית.

לכן, ההערה השנייה היא שהאיום העיקרי על שוק המניות מכיוון שוק האג”ח, לא רק שלא הוסר או התמתן, אלא דווקא הוחרף על ידי מה שקרה בשבוע החולף.

וההערה השלישית היא ששוב הוכחה נכונותו ותקפותו של פתגם וותיק השגור בפיהם של הסוחרים בוול סטרייט: “השוק עולה בדרגנוע, אבל יורד במעלית.”

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *