בנק ישראל מפתח מודל חדש לחיזוי פעילות כלכלית – מבוסס על ציפיות הציבור. וגם כמה מילים על חברת החשמל…

הטוב, הרע והמכוער

 

בנק ישראל מפתח מודל חדש לחיזוי פעילות כלכלית – מבוסס על ציפיות הציבור. וגם כמה מילים על חברת החשמל…

ביום שלישי נדרשה כמות חריגה של גשם לשתק את כל תל אביב. השיתוק היה כה חמור שאזרחים שאלו את עצמם אם זה מה שקורה בגלל מזג האוויר, מה יהיה במלחמה?”

אבל בתל אביב, האנשים פרקטיים מדי, צמודים למה שקורה בשטח. הם לא יודעים להעריך מצבים מראש, תוך שימוש בכלי ניתוח משוכללים, ולהיערך בהתאם. בירושלים נמצאים, תודה לאל, אנשים הרבה יותר חכמים. לכן אך ראוי ונכון הדבר שמשרדי הממשלה והגופים השלטוניים ימוקמו בירושלים, כדי להתבשם מהאוויר המחכים של הבירה.

הוכחה לכך סופקה ביום רביעי. למר פלוני הייתה פגישה עם אחד מבכירי בנק ישראל, שנקבעה מזמן – לצהרי היום בתשיעי בינואר. מר פלוני, המועסק על ידי מוסד פיננסי בינלאומי גדול, נחת בבוקרו של יום רביעי והתקשר ממלונו בתל אביב לבנק ישראל, לוודא שאין עיכוב. ואכן, לא היה עיכוב – הפגישה בוטלה כליל. לא עזרו בקשות להזיז את השעה או כל שינוי אחר. “תישאר בתל אביב“, אמרו לו. מדוע? עומד לרדת שלג והכבישים צפויים להיחסם ולא יהיה ניתן להגיע או לצאת – וכווכו‘.

בשלב ההוא, התחזית הייתה שהשלג צפוי להתחיל לרדת בירושלים רק אחר הצהריים, סביב השעה שתיים. היה ניתן לקיים את הפגישה ולהסתלק בחזרה לשפלה, ואולי אפילו להספיק לאכול ארוחת צהריים מהירה לפני כן. אבל בנק ישראל יודע יותר טוב. די בתחזית של שלג, בציפיות של ילדי ירושלים ובהבל פיו של דני רופ, כדי להנחית מכה אנושה על הפעילות השוטפת של בנק ישראל. על שלג עצמו אין מה לדבר – זה מצדיק סגירה כללית של הבאסטה. אבל אחרי שהם יועילו לחזור לעבודה, תסמכו על עובדי בנק ישראל, תחת פיקודם של הבכירים, שהם יחִשבו – עד שתי ספרות לאחר הנקודה – את אחוז הפגיעה הצפויה בתמג בגלל נזקי הגשם, השלג, הברד וכל שאר המכות.

דבר אחד ברור: הפגיעה בתמג מכך שבכירי בנק ישראל לקחו חופשת שלג ארוכה הייתה מזערית. גם הספרה העשירית לאחר הנקודה לא תמדוד אותה.

בפועל, and for the record, השלג התחיל לרדת בירושלים קצת אחרי שמונה בערב.

 

אבל, יש שני צדדים לכל מטבע, אפילו למטבע שנופק בבנק ישראל. הצד השני של המטבע הזה נקרא חברת החשמל.

אמנם אמת הדבר, ונכון ויציב, שחברת החשמל הוא גוף מושחת, וגם בזבזני וגם נפוטיסטי, ועוד כל מיני דברים שליליים אחרים. אבל כאשר יש סערה חורפית, או מצב חריג מסוג כלשהו, הצוותים של חברת החשמל יוצאים לשטח ומטפלים בהפסקות ובגורמים להן. 20,000 אנשים (או משפחות – לא היה ברור לי מהדיווחים) נותקו מרשת החשמל בחדרה בלילה שבין שלישי לרביעי, אבל רובם המכריע חוברו בחזרה עד הבוקר. אין לי ספק שאף אחד מתושבי חדרה, או כל מקום אחר בגבולות מדינת ישראל, לא יישאר מנותק מהחשמל למשך שבוע, לא כל שכן שבועיים או שלושה או יותר – כפי שקרה בניו גרזי ובניו יורק לאחר סנדי‘.

אני מודע לכך שסנדי הייתה אירוע הרבה יותר גדול מהסערה שפקדה אותנו. אבל לא זאת הנקודה ולא זו הסיבה שרבבות אנשים נשארו שם מנותקים במשך שבועות שלמים. איכשהו, חברת החשמל מצליחה הן לספק את החשמל הדרוש, בלי הפסקות חשמל גדולות מהסוג שפקדו מדינות רבות בארהב בקיץ (וגם באירופה), והן לתקן ולחבר את אלה שנותקו בשל פגעי מזג האוויר החורפי.

ייתכן שאנשי חברת החשמל, בעלי ההכנסות הממוצעות המנופחות, ההטבות השערורייתיות, הנפוטיזם המשתולל, היד על השאלטר, וכווכו‘ – ייתכן שהם יושבים במשרדים מחוממים ומוארים היטב ולוחשים לחשים והמערכת מסתדרת. ייתכן שיש להם מחסנים מלאים סינים שאותם הם משחררים למשימות האלה. ייתכן שהם בכבודם ובעצמם יוצאים לשטח ומתלכלכים בבוץ. איני יודע וזה די לא אכפת לי.

השורה התחתונה היא שחברת החשמל לישראל, על אף היותה גם מושחתת מהמסד ועד הטפחות, וגם בפשיטת רגל מבחינה פיננסית, בכל זאת מספקת את הסחורה / משרתת את הציבור / עושה מה שהיא אמורה לעשות. חברות החשמל של יפן, ארצות הברית, ספרד ועוד מדינות מתוקנות” – שלגביהן לא קיימת סיבה לחשוד שהן פחות מושחתות, מלבד אולי בתחום הנפוטיזם הוכיחו שאין הן מסוגלות לכך. לפחות ניתן להכיר בעובדות, ואולי אפילו לומר תודה.

2 Comments

  1. האם אנו אמורים להגיד תודה שהם עושים עבודתם?

  2. Pingback: בנק ישראל מפתח מודל חדש לחיזוי פעילות כלכלית – מבוסס על ציפיות הציבור. וגם כמה מילים על חברת החשמל – Jewish Business News

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *